7,7 mld zł i ponad 200 km. Taka ma być nasza S19

Czytaj dalej
Fot. H. Zgiet
Marta Gawina

7,7 mld zł i ponad 200 km. Taka ma być nasza S19

Marta Gawina

Są pieniądze na tę drogę - zapewniają podlascy posłowie. Gotowy jest wstępny harmonogram prac. W pierwszej kolejności ma powstać północna obwodnica Białegostoku. Przetargi w 2018 roku

Ta obwodnica to niewielki, bo 16-kilometrowy odcinek. Będzie biegła od węzła Białystok Zachód (Choroszcz) przez Dobrzyniewo do Sochoń, gdzie połączy się z istniejącą już obwodnicą Wasilkowa. - W pierwszym etapie Via Carpatii będzie realizowana właśnie mała północna obwodnica Białegostoku. Chcemy wyprowadzić ruch ciężarowy z miasta - mówi Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zyskałaby na tym m.in. trasa generalska i ciągle korkujący się wyjazd na Augustów. Co istotne, fragment S19 Choroszcz - Sochonie ma już ważną decyzja środowiskową. - Przy czym odcinek od Dobrzyniewa do Sochoń jest w tej chwili w układzie 2 plus 1 (dwa pasy plus jeden), ale docelowo będziemy zabiegali o przekrój 2 plus 2 - dodaje dyrektor Wojciech Borzuchowski.

Odcinek od Choroszczy do Dobrzyniewa cztery pasy ruchu ma już pewne. Budowa północnej obwodnicy miasta ma rozpocząć się na początku 2021 roku. Teraz trzeba jeszcze wykonać badania geologiczne. Pod koniec 2018 roku ma zostać ogłoszony przetarg w systemie: projektuj i buduj.

Ale nie tylko na ten odcinek ekspresowej dziewiętnastki mają wkroczyć drogowcy. Jest deklaracja rządu, że cała podlaska S19 będzie gotowa za sześć lat. W Białymstoku oficjalnie ogłosił to w sobotę podlaski poseł PiS i minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel. - Rząd przeznaczył dodatkowe 28 mld zł na program budowy dróg krajowych, zwiększając budżet ze 108 do 135 mld zł. Droga S19 i Via Carpatia będą wybudowane do 2023 roku. Będą czynione starania, by zrealizować to szybciej - podkreśla Krzysztof Jurgiel.

- To są realne decyzje i realne terminy - dodaje poseł Dariusz Piontkowski.

Na wszystkich odcinkach trwają prace przygotowawcze. Jak wylicza GDDKiA, najszybciej udałoby się wybudować odcinki: Ploski - Chlebczyn (68 kilometrów) wraz z obwodnicami Bielska Podlaskiego i Siemiatycz oraz trasę Kuźnica (granica państwa) - Sokółka. Nieco później wybudowana zostałaby tzw. południowa obwodnica Białegostoku, czyli odcinek Białystok Zachód - Ploski o długości 42 km (S19) i 13 km odcinkiem dk 65 Kudrycze - Kuriany Grabówka. Ciągle niepewny jest przebieg S19 z Sokółki do Białegostoku. Na razie porównywane są dwa korytarze: daleki (czyli Sokółka -Korycin-Knyszyn-Dobrzyniewo-Choroszcz) oraz bliski (Sokółka - Czarna Białostocka - węzeł Święta Woda - Dobrzyniewo - Choroszcz). Ten krótszy wariant jest tej w chwili sprawdzany pod względem środowiskowym. - Mamy nadzieję, że te badania wykażą to, co wydaje nam się oczywiste. Że zarówno pod względem ekonomicznym jak i być może przyrodniczym ten stary wariant (po śladzie obecnej dk19) jest najkorzystniejszy - dodaje poseł Piontkowski.

Podlaska S19 ma liczyć ponad 200 km. Szacowany koszt przebudowy to 7,7 mld zł.

Harmonogram prac

Gotowy jest już wstępny terminarz robót na podlaskich odcinkach S19

Sochonie - Dobrzyniewo - Choroszcz: 2017/2018 - badania geologiczne, IV kw. 2018. - ogłoszenie przetargu na Projektuj i buduj, III kw. 2019 - podpisanie umowy z wykonawcą, III/IV kw. 2020 - wniosek o pozwolenie na budowę, I kw. 2021 - uzyskanie pozwolenia, I kw. 2021 - rozpoczęcie robót budowlanych, II kw. 2023 - zakończenie inwestycji

Kuźnica (granica państwa) - Sokółka oraz Ploski - Chlebczyn: w 2018 roku możliwe będzie wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowych dla obu tych odcinków i uzyskanie tych decyzji. Wówczas realne jest ogłoszenie przetargu w IV kw. 2018 i podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj w IV kw. 2019. Roboty budowlane na obu odcinkach prowadzone byłyby w latach 2021 - 2023

Choroszcz - Ploski: ta południowa obwodnica Białegostoku miałaby zostać wybudowana w latach 2022 - 2023 (ew. 2024)

Białystok - Sokółka: najprawdopodobniej w przyszłym roku zostanie wskazany wariant do przebudowy

W pierwszej kolejności GDDKiA ma budować małą północną obwodnicę Białegostoku. Co ważne, jest zgoda na rezygnację z koncepcji programowej tego odcinka. Prace mogą ruszyć wcześniej.

Marta Gawina

Białostoczanka i dziennikarka z kilkunastoletnim stażem, którą świat ciągle potrafi zadziwić. Także świat polityki, który na co dzień przybliżam naszym Czytelnikom. Ustalam kto, z kim, dlaczego i co z tego mamy. "Buduję" też drogi, pilnuję komunikacji . Choć łopat nie wbijam, staram się być na bieżąco z najważniejszymi inwestycjami w Białymstoku i województwie podlaskim. Tak, tak czekamy na S19...

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.