Droga S19. Jest wreszcie decyzja środowiskowa na budowę odcinka z Choroszczy do Plosek. To pierwszy fragment S19 na Podlasiu

Czytaj dalej
Fot. GDDKiA Białystok
Julita Januszkiewicz

Droga S19. Jest wreszcie decyzja środowiskowa na budowę odcinka z Choroszczy do Plosek. To pierwszy fragment S19 na Podlasiu

Julita Januszkiewicz

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska właśnie wydała decyzję środowiskową na budowę odcinka Choroszcz – Ploski. Będzie to pierwszy etap planowanej drogi ekspresowej S19 w naszym województwie. Kiedy rozpocznie się inwestycja? Przetarg na budowę ma być ogłoszony jeszcze w tym roku.

Ta droga przyczyni się do rozwoju naszej gminy. Dzięki niej otworzą się szanse na powstanie kolejnych terenów inwestycyjnych - nie ma wątpliwości Robert Wardziński, burmistrz Choroszczy.

- S19 ominie przede wszystkim aglomerację białostocką. Usprawni ruch tranzytowy na południe Polski, połączy się z drogą krajową nr 8 w kierunku Warszawy, centrum kraju i dalej na zachód Europy. Myślę, że będzie to ruch bezkolizyjny - jest przekonany Mikołaj Linkiewicz, dyrektor Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia.

Czytaj też: Podlaska S19 w budowie? Jeszcze w tym roku mają być przetargi na podlaskie odcinki ekspresówki [MAPY]

S19 to trasa, która w ramach Via Carpatii, ma połączyć Podlaskie z południem Polski i Europy. Pobiegnie z Kuźnicy przez Białystok, Lublin i Rzeszów do Barwinka. Ale do budowy podlaskiej części tej trasy jeszcze daleka droga.

Na szczęście jest już pierwsze zielone światło. 14 sierpnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową na niemal 40-kilometrowy odcinek Choroszcz – Ploski. Powstanie też prawie 14-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka.

Czytaj też: S19 w Podlaskiem coraz bliżej. Odcinek Sokółka - Kuźnica czeka na decyzję środowiskową. Kiedy rozpocznie się budowa? [MAPY]

- To zielone światło dla tej inwestycji - przyznaje Beata Bezubik, dyrektor RDOŚ w Białymstoku. - Decyzja środowiskowa określa możliwość realizacji inwestycji i jednocześnie wprowadza działania, które wykluczają negatywny wpływ na środowisko. Chodzi na przykład o budowę ekranów akustycznych czy przejść dla zwierząt.

Decyzja środowiskowa została nadana z rygorem natychmiastowej wykonalności. - To oznacza, że inwestor - pomimo potencjalnych odwołań mieszkańców - ma możliwość procedowania kolejnych zezwoleń i decyzji. Może przygotowywać kolejną dokumentację, ubiegać się o pozwolenie na budowę. Gdyby nie było rygoru musiałby czekać aż do rozstrzygnięcia sprawy - tłumaczy Beata Bezubik.

Wydanie decyzji środowiskowej to bardzo dobra wiadomość. Zgodnie z naszymi wcześniejszymi zapowiedziami trwają prace przygotowawcze, które umożliwią rozpoczęcie inwestycji - mówi Dariusz Piontkowski, minister edukacji i szef podlaskiego PiS-u.

- Dobrze, że jest ta decyzja, ale ona jest o cztery lata spóźniona - komentuje z kolei poseł Robert Tyszkiewicz,szef struktur PO na Podlasiu. - Do tej pory część tej drogi powinna być wybudowana. A gdzie przetargi? Gdzie jest plan budowy?

Drogowcy zapewniają, że pod koniec tego roku, planowane jest ogłoszenie przetargu na odcinek Choroszcz – Ploski. Firma, która go wygra będzie musiała sama zaprojektować i wybudować drogę. - Trudno precyzyjnie określić kiedy rozpoczną się prace - przyznaje Rafał Malinowski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.

S19 i S61. Polityczne drogi. Innym budują, nam ciągle obiecują

W ramach inwestycji ma powstać dwujezdniowa droga ekspresowa. W planach jest też budowa czterech węzłów drogowych: Białystok Starosielce, Białystok Księżyno, Białystok Południe i Zabłudów.

- Druga część zadania to budowa jednojezdniowej drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka. W ramach inwestycji mają być też przebudowane krzyżujące się z drogą ekspresową S19 i nową „krajówką” istniejące drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne. Ponadto wzdłuż dróg głównych (S19 i 65) powstaną dodatkowe jezdnie obsługujące ruch lokalny - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Trwają przygotowania do budowy kolejnych odcinków S19. Drogowcy czekają na wydanie decyzji środowiskowej na drogę od Kuźnicy do Sokółki. Wariant przewidziany do realizacji zakłada budowę obejście miejscowości Kuźnica po jej północno-zachodniej stronie. W planach jest też budowa dwóch węzłów drogowych – Kuźnica i Sokółka Północ oraz m.in. powstanie parkingu buforowego dla pojazdów oczekujących na odprawę graniczną.

Czytaj też: Wojewoda podpisał. Rusza budowa kolejnego odcinka Via Baltica. Koniec prac: grudzień 2020

- W zeszłym tygodniu wezwaliśmy inwestora o sprecyzowanie rozbieżności wynikających z dokumentów. Teraz musi je uzupełnić - wyjaśnia Beata Bezubik. Przypuszcza, że decyzja środowiskowa na odcinek Kuźnica - Sokółka zostanie wydana jeszcze w tym roku. Tak też powinni być w przypadku odcinka Ploski – Chlebczyn (za Siemiatyczami, woj. mazowieckie). Chodzi o 69 km trasy, której częścią będzie obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu drogi krajowej nr 66 (długość samej obwodnicy to ok. 5,9 km).

- Jeżeli chodzi o trasę Ploski - Chlebczyn jesteśmy na etapie uzgodnień z Wodami Polskimi i sanepidem. Ciągle czekamy też na odpowiedź inwestora na kolejne wezwania - wyjaśnia szefowa białostockiej RDOŚ.

Drogowcy zakładają, że decyzja na ten odcinek zapadnie w październiku.

Julita Januszkiewicz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.