Idziemy po zwycięstwo, USA nie nadrobią straconego czasu

Czytaj dalej
Fot. Sławomir Sowa
Sławomir Sowa

Idziemy po zwycięstwo, USA nie nadrobią straconego czasu

Sławomir Sowa

Wiceminister kultury Paweł Lewandowski

Czy przejście Amerykanów do puli finałowej walki o Expo 2022 bardzo komplikuje sytuację Polski i Łodzi?

Zależy jak na to spojrzeć. Ja widziałem, że Amerykanie byli sami bardzo zaskoczeni, że udało im się przejść. Na spotkaniu, które odbyły się po głosowaniu ich przemówienia były absolutnie nieprzygotowane. Nie zdarzyło się do tej pory, żeby delegaci BIE zagłosowali niezgodnie z rekomendacjami misji ewaluacyjnych. Ale może przejście Amerykanów to jednak jakiś plus, bo głosy obu Ameryk mogą się rozdzielić, a głosy europejskie mogą się skonsolidować wokół Polski. Ja postrzegam to jako szansę na wygranie głosowanie w listopadzie.

Jak to wpłynie na naszą strategię w walce o Expo?

Przede wszystkim trzeba zintensyfikować relacje dwustronne z krajami, które są członkami Międzynarodowego Biura Wystaw. Dyplomacja wie co ma robić. My idziemy po zwycięstwo, nasza kandydatura jest najlepsza, co zresztą wszyscy mówią w kuluarach. Amerykanie dostali szansę, bo jest to duże państwo i panuje poczucie, że lepiej je wspierać, bo będzie się z nimi robić interesy. Jestem przekonany, że takie myślenie zdecydowało o tym, że ich kandydatura przeszła.

Przejście kandydatury Minneapolis stworzyło nową sytuację, Amerykanie zyskali czas. Co to dla nas oznacza?

Zyskali czas, ale nie dadzą rady. My bardzo długo pracowaliśmy nad przygotowaniem naszej kandydatury, oni zgłosili się właściwie w ostatniej chwili. Nie nadrobią tego w ciągu kilku miesięcy. Udział Amerykanów nie modyfikuje naszej strategii. I tak musimy zabiegać o poparcie krajów, niezależnie od tego, ilu jest kontrkandydatów. Oczywiście, gdyby było mniej, głosy inaczej by się rozkładały.

Jakie pieniądze rząd przeznaczy na ten finalny etap walki o Expo?

Tak jak zaplanowaliśmy w rezerwie budżetowej - będzie to 20 milionów złotych. Warunki nie zmieniły się na tyle, żebyśmy na promocję polskiej kandydatury musieli przeznaczać więcej pieniędzy.

Sławomir Sowa

Jestem dziennikarzem w redakcji Dziennika Łódzkiego, zajmuję się m.in. problematyką wojskową, biznesem i polityką, ale lubię zanurkować w historię, zarówno tę lokalną, jak i powszechną, żeby poszukać punktów odniesienia i zdobyć dystans do tego, co dzieje się na bieżąco. Zainteresowania? Te zawodowe wyrastają z osobistych.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.