Prawie 10 kilometrów miejskiej obwodnicy. Na razie z kłopotami

Czytaj dalej
Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Marta Gawina

Prawie 10 kilometrów miejskiej obwodnicy. Na razie z kłopotami

Marta Gawina

Rozpoczynają się główne prace budowlane przy trasie niepodległości. Ta będzie rozpoczynać się od al. Jana Pawła II, a kończyć na ul. Wiadukt. Zanim powstanie, czekają nas wielkie utrudnienia.

W tej chwili to największa i najdroższa inwestycja drogowa w Białymstoku. Pozwoli ominąć centrum miasta od zachodniej strony. Trasa niepodległości będzie składać się z dwóch alei: Niepodległości oraz Paderewskiego. Jej początek to skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, które też zostanie przebudowane. Następnie trasa pobiegnie przez Leśną Dolinę, Zielone Wzgórza, Starosielce i Nowe Miasto do ul. Wiadukt przy wyjeździe do Kleosina.

Przewidziane są dwie jezdnie, dojazdy z osiedli do głównej trasy, drogi rowerowe, chodniki, wiadukty, tunele, kładki dla pieszych i rowerzystów. Powstanie jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań, m.in. al. Niepodległości - ul. Hetmańska - ul. Klepacka, przy czym główny ruch ma iść dołem.

Budowa trasy niepodległości już trwa. Na początku prace były prowadzone głównie w lesie Bacieczki, gdzie wycięto setki drzew. Jednak prowadzenia tych prac mieszkańcy nie odczuli. Teraz to się zmieni. Już w sobotę główne prace budowlane wkraczają na osiedla. Prowadzone będą na odcinku od al. Jana Pawła II przez ul. Popiełuszki do torów kolejowych. W związku z tym w sobotę w godzinach porannych zmieni się tu organizacja ruchu. I to poważnie. Trzeba zwracać uwagę na znaki. Jazda na pamięć może się źle skończyć.

Potężne korki mogą tworzyć się w kilku miejscach. Dla samochodów zostanie zamknięta al. Niepodległości na odcinku od ul. Wrocławskiej do drogi w ciągu ul. Klepackiej. Nie przejedziemy też skrzyżowaniami: al. Niepodległości i Wrocławska, al. Niepodległości i Magnoliowa oraz al. Niepodległości i Okrzei.

Trasa niepodległości wkracza na osiedla. Poważne utrudnienia już od soboty. Kłopot dla mieszkańców Zielonych Wzgórz, Starosielc, Leśnej Doliny
Wojciech Wojtkielewicz Trasa niepodległości wkracza na osiedla. Poważne utrudnienia już od soboty. Kłopot dla mieszkańców Zielonych Wzgórz, Starosielc, Leśnej Doliny

Zostaną zamknięte fragmenty ul. Letniej i Klonowej. Zwiększy się za to ruch na ul. Lawendowej. - Wyjazd i dojazd na ul. Storczykową odbywać się będzie wyłącznie od ul. Magnoliowej - informuje Agnieszka Błachowska z białostockiego magistratu.

Kierowcy będą mieć też kłopoty na ul. Popiełuszki, Wrocławskiej i Zielonogórskiej. Muszą liczyć się z zawężeniem jezdni, zmianą pierwszeństwa przejazdu, czy brakiem lewoskrętów. - Aby usprawnić ruch zostanie wykonane przedłużenie ul. Lawendowej do drogi w ciągu ul. Klepackiej - tłumaczy Agnieszka Błachowska.

Zakaz ruchu nie ominie też fragmentów ul. Armii Krajowej oraz Szarych Szeregów. W przypadku tej pierwszej nie będzie możliwa jazda między budynkami nr 31 - 29. Na Szarych Szeregów - między budynkami 22 - 14.

Do tych zmian lepiej się przyzwyczaić. Na pewno potrwają wiele miesięcy. - Trzeba zakładać, że w niektórych miejscach utrudnienia potrwają do końca budowy - przyznaje Anna Kowalska z magistratu.

Inwestycja ma być gotowa dopiero jesienią przyszłego roku. Jej koszt to ok. 350 mln zł. Część tej kwoty - 267 mln zł - to dofinansowanie z unijnego programu Polska Wschodnia.

Budowa trasy niepodległości to domknięcie miejskiej obwodnicy. Przez ul. Ciołkowskiego połączy się ona z trasą generalską.

Burzliwa historia

Budowa trasy niepodległości była planowana już w latach 70. Mimo to nadal wzbudza olbrzymie emocje. Bo dwujezdniowa trasa, z której pewnie będą korzystać także tiry, została prowadzona przez duże osiedla m.in. Zielone Wzgórza. Miejscami droga biegnie między blokami. Wielu mieszkańców protestowało przeciwko temu. Ludzie wysyłali pisma do magistratu i do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która wydawała decyzję środowiskową. Inwestycji nie udało się zablokować.

Przeciwnicy trasy podkreślają, że miasto znów wyręcza GDDKiA. Bo prawdziwa miejska obwodnica dla dużego ruchu, także tranzytowego, powinna biec poza granicami Białegostoku. A nasze władze budują szeroką trasę między blokami.

Autobusy pojadą inaczej

W czasie zamknięcia odcinków ulic: Armii Krajowej, Wrocławskiej, Aleja Niepodległości zmienią się rozkłady i trasy pięciu linii komunikacji miejskiej:

Linia nr 8 pojedzie: Starosielce PKP - Boboli - Popiełuszki - gen. Fieldorfa Nila - Składowa i dalej stałą trasą (oba kierunki)

Linia nr 20: Boboli/cmentarz - Boboli - Bacieczki - Armii Krajowej/pętla - Bacieczki - Boboli - Popiełuszki - gen. Fieldorfa Nila - Kopernika i dalej stałą trasą (oba kierunki)

Linia nr 25: Zielonogórska/pętla - Zielonogórska - Wrocławska - Sikorskiego i dalej stałą trasą (oba kierunki)

Linia nr 107: Klepacze - Niewodnicka - Meksykańska -Nowosielska - Popiełuszki - Wrocławska - Zielonogórska - Hetmańska - Zwycięstwa - al. Solidarności i dalej stałą trasą (oba kierunki)

Linia N2: Starosielce PKP - Boboli - Popiełuszki - Sikorskiego - Witosa - Marczukowska - Hetmańska i dalej stałą trasą (oba kierunki)

Na trasach zastępczych obowiązują wszystkie przystanki. Dodatkowo zmienią się rozkłady jazdy linii 12 i 13.

Marta Gawina

Białostoczanka i dziennikarka z kilkunastoletnim stażem, którą świat ciągle potrafi zadziwić. Także świat polityki, który na co dzień przybliżam naszym Czytelnikom. Ustalam kto, z kim, dlaczego i co z tego mamy. "Buduję" też drogi, pilnuję komunikacji . Choć łopat nie wbijam, staram się być na bieżąco z najważniejszymi inwestycjami w Białymstoku i województwie podlaskim. Tak, tak czekamy na S19...

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.