Z „500+” łatwiej rodzicom wyprawić dziecko do szkoły

Czytaj dalej
Fot. Filip Kowalkowski
Małgorzata Stempinska

Z „500+” łatwiej rodzicom wyprawić dziecko do szkoły

Małgorzata Stempinska

Co trzecia rodzina na książki i przybory wyda pieniądze z rządowego programu.

W tym roku zakup podręczników, plecaków, zeszytów czy długopisów nie powinien rodzicom spędzać snu z powiek. Z badań, przeprowadzanych cyklicznie na zlecenie firmy Provident, wynika, że średnia wartość tegorocznych wydatków na wyprawkę szkolną wynosi 526 zł na jedno dziecko. To o ponad 50 zł mniej niż w roku ubiegłym i o ok. 150 zł mniej niż dwa lata temu.

Prawdopodobnie jest to kwestia tego, że z każdym rokiem coraz większa grupa otrzymuje bezpłatne podręczniki - w tym roku dostaną je wszyscy uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych. W ubiegłym roku wspomniane dwa roczniki musiały za nie płacić.

Co ciekawe, na wyprawkę zdecydowanie więcej wydadzą osoby z dużych i średnich miast - ich wydatki przekroczą 600 zł na dziecko. - Z kolei mieszkańcy wsi i mniejszych miast przeznaczą na ten cel mniej niż 500 zł - mówi Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

Bajkowa wyprawka do szkoły

Rodzice ruszyli już po plecaki, zeszyty czy piórniki. Najmodniejsze są te z postaciami z filmów i bajek.

6-letnia Natalia z Bydgoszczy kilka dni temu oświadczyła rodzicom, że jeśli nie kupią jej plecaka z kucykiem Pony, to we wrześniu nie pójdzie do pierwszej klasy. - Nie mamy wyjścia - śmieje się pani Jolanta, mama dziewczynki. Pierwszy „rajd” po sklepach już mają za sobą. W przyszłym tygodniu chcą już wybrać się na zakupy, by mieć większy wybór i uniknąć kolejek. - Dobrze, że starszemu synowi już w ubiegłym roku kupiłam plecak i piórnik w barwach i z logo jego ukochanej FC Barcelony. Teraz zostały mi tylko do dokupienia „piłkarskie” zeszyty - słyszymy.

Wydatki rozłożą w czasie

Tornistry, zeszyty, piórniki, kredki i inne akcesoria niezbędne do nauki pojawiły się w sklepach już dwa, trzy tygodnie temu, np. w Empiku 19 lipca. - Od końca lipca obserwujemy wzrost zainteresowania klientów asortymentem szkolnym, głównie plecakami, tornistrami, piórnikami. Ich sprzedaż jest wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku.

W ostatnich kilku dniach coraz więcej klientów kupuje już także wyprawkę w Smyku. - Niemniej tradycyjnie szczyt sprzedaży szkolnych akcesoriów z pewnością przypadnie na ostatnie dni sierpnia i pierwsze tygodnie września - przyznaje Marek Łebek, PR & Marketing Manager w Smyku.

Już w lipcu zeszyty, plecaki i przybory pojawiły się również w ofercie Tesco. - Chcemy dać klientom szanse na rozłożenie niezbędnych wydatków na dłuższy czas - słyszymy w biurze prasowym tej sieci.

O domowych budżetach pomyślał także Lidl. Tu też już kupimy szkolne przybory. - Z naszych doświadczeń wynika, że rodzice przygotowują wyprawki dla dzieci z pewnym wyprzedzeniem. Ułatwia im to m.in. rozłożenie kosztów w czasie. Poza tym nie zostawiają wszystkich niezbędnych zakupów na koniec wakacji - przyznaje Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska.

Flamingi też są modne

Jakie plecaki, piórniki czy zeszyty cieszą się w tym roku największym zainteresowaniem?

Trendy wyznaczają przede wszystkim premiery filmowe, takie jak: „Minionki”, „Cars 3”, „Transformers” czy „Spider-man”. Poza tym dużym wzięciem cieszą się wciąż produkty z motywami „Krainy Lodu”, „My Little Pony” oraz „Minnie”. Wśród młodych fanów piłki nożnej bardzo popularne są piłkarskie linie licencyjne FC Barcelona i Real Madryt

- wymienia Ryszard Łebek.

Jak dodaje, trendy w asortymencie plecaków wyznaczają motywy znane z modnych ubrań. Np. w tym sezonie bardzo popularne są wzory azteckie, flamingi, jednorożce, graffiti, piksele, kropki oraz motywy kwiatowe. Jak zawsze, duże wzięcie mają grafiki z kotkami, pieskami czy konikami.

Z kolei w Tesco przekonują, że najmodniejszymi produktami dla młodszych dzieci mogą okazać się w tym roku artykuły ze wzorami z filmów „Gwiezdne Wojny”, „Spider Man” oraz bajek „Auta” czy „Frozen”.

W Lidlu dodają, że wzory, które umieszczają na artykułach szkolnych, odpowiadają aktualnym trendom i stanowią odpowiedź na zapotrzebowanie klientów. Na produktach znajdują się m.in. popularni i lubiani przez dzieci bohaterowie z filmu animowanego: „Kraina Lodu” czy „Auta”, a także postacie ze „Star Wars”.

Natomiast w Empiku w tym roku najmodniejsze są motywy zaczerpnięte z natury. Nastolatkowie chętnie sięgają po produkty wykorzystujące takie wzornictwo. Warto podkreślić, że Empik co roku zaprasza do współpracy młodzież. Wspólnie decydują o wzorach kolekcji własnych na najbliższy rok szkolny. W tym sezonie, w specjalnym badaniu, wybrano: flamingi, pióra w jasnej kolorystyce i zbuntowane szachownice, w ciemniejszej odsłonie.

Małgorzata Stempinska

W swoich artykułach podejmuję tematykę dotyczącą turystyki, telekomunikacji, rynku pracy oraz gospodarki. Przygotowuję też artykuły do dodatku historycznego "Album bydgoski" oraz do miesięcznika dla prenumeratorów "Pasje". Historia Bydgoszczy mnie fascynuje. Uwielbiam słuchać wspomnień Czytelników - rodowitych bydgoszczan - oraz oglądać zdjęcia z ich domowych albumów. Staram się pomagać Czytelnikom interweniując w ich sprawach. Prywatnie kocham podróże - te bliższe i dalsze. Niestety, na razie ze względu na pandemię koronawirusa tylko palcem po mapie.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.