Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Zakaz handlu? W niedzielę market dostarczy ci zakupy do domu

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Zbigniew Bartuś

Zakaz handlu? W niedzielę market dostarczy ci zakupy do domu

Zbigniew Bartuś

Zrodzona w bólach ustawa o ograniczeniu handlu ma od marca gwarantować niedzielny wypoczynek pracownikom większości sklepów. Ale jej skutki mogą być odwrotne. Nie jest też pewne, czy pomoże ona polskim kupcom.

Od marca wolne niedziele będzie mieć większość pracowników handlu w Polsce. Zarazem szybko rośnie zatrudnienie w sklepach internetowych, których niedzielny zakaz nie obejmuje. Zwiększa się też niedzielna obsada stacji benzynowych, które błyskawicznie przekształcają swoje sklepiki... w markety z artykułami spożywczymi, kosmetykami, chemią itp.

Zakaz nie obejmuje też piekarni, kwiaciarni, kiosków, sklepów z pamiątkami oraz wszelkich placówek, w których za ladą stanie sam właściciel. - Jak klient nie będzie mógł iść do marketu czy dyskontu, to przyjdzie do nas, dzięki czemu wzrosną obroty małych kupców - zaciera ręce Wiesław Jopek, szef Krakowskiej Kongregacji Kupiec-kiej.

Z sygnałów, jakie napływają do niego od właścicieli sklepów, wynika, że wielu z nich zamierza w niedziele obsługiwać klientów właśnie w nadziei na wzrost przychodów. Taki jest zresztą drugi cel zakazu: zatrzymanie ekspansji dyskontów i marketów, by wzmocnić rodzimy handel. Jednak według najświeższych analiz, m.in. Hai-tong Banku, najwięcej na zakazie zyska… Eurocash, giełdowy koncern kontrolowany przez Portugalczyka Luisa Amarala (byłego menedżera Biedronki). Hurtowy gigant rozpycha się na rynku detalicznym, rozwijając sieci franczyzowe - ABC, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Groszek, Lewiatan. Kilkanaście tysięcy właścicieli sklepów zrzeszonych w tych sieciach może w niedziele stać za ladą i handlować, zwiększając obroty własne i Eurocashu.

Koncern ten ma jeszcze jeden atut: udziały we frisco.pl, internetowym sklepie z żywnością. Takie sklepy rosną w Polsce w tempie 30-50 proc. rocznie. Teraz ich rozwój przyspieszy: by się bronić przed spadkiem przychodów, wszystkie wielkie sieci handlowe zamierzają umożliwić klientom łatwe i szybkie zakupy przez internet. W efekcie pracujący dotąd w niedzielę sprzedawcy z tradycyjnych marketów mogą się stać pracującymi w niedzielę operatorami platform dostarczających zamówione przez internet towary do domów.

Czytaj więcej:

  • Czy pracownicy handlu mają się z czego cieszyć?
  • Gdzie panuje największe zamieszanie w związku z ustawą?
Pozostało jeszcze 61% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Zbigniew Bartuś

Wolność jest w nas

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.poranny.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.